Ben jij een juwelenartiest? 3 Ideeën voor juwelenmarketing!

Armbanden met juwelen gemaakt door juwelenartiest

De juwelenindustrie is een speciale markt. Daar waar verschillende productgroepen zich richten op  behoeften of gemak, is het bij de verkoop van juwelen belangrijk om het gebruik van symboliek om emoties te stimuleren, een eeuwenoude traditie die nog altijd even relevant is als vroeger! Dit is waar een goede juwelenmarketingstrategie tot zijn recht kan komen. Met verschillende soorten juwelen voor verschillende doelgroepen en consumenten is het belangrijk om een marketingstrategie uit te werken die gericht is op een specifieke doelgroep. Net zoals maken van juwelen, is verkopen ook een kunst. Misschien heb je een aangeboren talent voor creativiteit, maar zonder de juiste vaardigheden en verkoopstrategieën is het moeilijk om vooruit te komen en de markt te domineren. Maak hier kennis met enkele ideeën en marketingstrategieën om jouw juwelierszaak te promoten en de juiste consumenten te bereiken die je zullen steunen.

1. Creëer een doelpubliek

Iemand die juwelen maakt heeft te maken met verschillende consumenten, afhankelijk van de producten die zij aanbieden. Daarom moet je bij de ontwikkeling van een uitgebreid marketingplan in de eerste plaats nagaan tot wie jij je met jouw producten richt. In deze stap definieer je jouw doelgroep, jouw marketingdoelstellingen en wat jouw potentiële klanten uniek maken. Hierbij is het van belang om verschillende segmenten te baseren op jouw doelgroep. Door jouw doelgroep te analyseren op basis van het identificeren van de belangrijkste segmenten, selecteer je specifieke mensen binnen het bredere publiek om jouw marketinginspanningen doelgericht te maken.

2. Creëer een merk- of productverhaal

Het is nu eenmaal zo dat juwelen geen noodzaak zijn, en om iemand over te halen om een luxeproduct te kopen is het vaak van belang om een verhaal te verkopen en hem te laten zien waarom hij het wil hebben. Een overtuigend merkverhaal zorgt voor het creëren van merkentrouw en een productverhaal kan een klant aanzetten tot kopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Brunott Rotterdam, wiens verkoop van ringen, horloges en andere juwelen al meer dan honderd jaar (!) onverminderd doorgaat door hun indrukwekkende focus op vakmanschap, service en kwaliteit. Je kunt natuurlijk ook jouw merkverhaal baseren op de eigenheid van de soorten juwelen die je verkoopt, door middel van emotionele storytelling om de eigenschappen van elk juweel en materiaal te laten stralen!

3. Zorg voor een website die geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten

Waar je jouw juwelen ook verkoopt – online, op beurzen, in jouw eigen fysieke winkel of in andere verkooppunten – het is van essentieel belang om een goed ontworpen website te hebben waarop klanten jouw juwelen en jouw verhaal kunnen vinden, en natuurlijk waar ze bij jouw bedrijf kunnen kopen. Je hoeft geen web design vaardigheden te hebben om een website te bouwen met zoekmachine optimalisatie (SEO) in gedachten. Je kunt gebruik maken van diverse zakelijke website bouw tools die zeer gebruiksvriendelijk zijn om zelf aan de slag te gaan. Bovendien is het ook mogelijk om een online marketingbedrijf in te huren die jouw SEO-zaken regelen. Hoe dan ook, het is belangrijk om het nut in te zien van SEO-inspanningen, aangezien ze zullen zorgen voor de online zichtbaarheid van jouw merk!

Heb je extra creativiteit en expertise nodig bij het bepalen van een effectieve brandingsstrategie die past bij jouw juwelen, schakel dan de hulp in van OMD Branding Rotterdam om samen ervoor te zorgen dat je gezien zal worden!